Czemu tak drogo?

Mamy nadzieję, że wiecie już jak powinien przebiegać zakup kontrolowany ebike enduro, jeżeli nie koniecznie obejrzyjcie materiał.

Czemu tak drogo?

Jak wszyscy wiemy – rowery enduro nie są tanie… Co się stało gdy dodatkowo dołożono do nich silnik i baterię? Tak, cena poszła jeszcze bardziej w górę. Nie będziemy Wam mydlić oczu jest drogo, przy założeniu progu wejścia min. 15.000 PLN dla nowego roweru.

Może tak używany?

Oczywiście, elektryki są już od kilku lat na rynku, można pomyśleć o czymś używanym… Osobiście odradzamy taki pomysł. Dlaczego ?
  • Silniki się psują – to fakt! Gwarancja w takim przypadku to podstawa, w Polsce póki co, nie ma autoryzowanych serwisów zajmujących się naprawą pogwarancyjną, natomiast zakup nowego to koszt rzędu min 2,5 tysiąca złotych, więc przestaje się to opłacać. 
  • Jeżeli poprzedni właściciel dokonał wymiany silnika w okresie gwarancji np. przy przebiegu 3000 km i na nowym silniku przejedzie 500 km, to owszem sam silnik ma tyle przejechane, jednak rower jako całość ma już 3500 km o czym możemy nas nie poinformować. 
  • Bateria – producenci podają, że po 500 cyklach powinna nadal posiadać 60~70% oryginalnej pojemności. Nowa bateria to również spory wydatek, dlatego należy dokładnie sprawdzić ile cykli ładowania bateria ma już za sobą i czy przypadkiem nie jest uszkodzona. Na szczęście diagnostyka samej baterii jest możliwa, jednak ponownie to dodatkowo wydane pieniądze. 
  • Napęd – kolejna rzecz która mocno się zużywa w ebike’u, a zakup nowego to minimum kilka stówek
  • Amortyzacja i łożyska dobrze obejrzeć w jakim jest stanie czy nie ma przetarć, luzów, łożyska wahaczy pracują płynnie i cicho. 
Jako ciekawostkę dodam tylko, że osobiście byłem świadkiem sytuacji, w której znajomy nie mający pojęcia o rowerach poszedł do jednego ze sklepów, gdzie zaproponowano mu rower używany, który jeździł u nich w wypożyczalni – cena była całkiem korzystna. Na szczęście zostałem poproszony o obejrzenie tego roweru, jakże byliśmy obaj zdziwieni, gdy okazało się, że rama była spawana! Żaden z pracowników sklepu, nie poinformował nas o tym fakcie podczas rozmowy! Dlatego też naprawdę dokładnie przyjrzyjcie się używanemu rowerowi przed zakupem. Żeby była jasność to nie tak, że każdy sprzedający jest oszustem – po prostu miejcie się na baczności i zadawajcie jak najwięcej pytań. 

Jednak nowy!

W związku z powyższym, przedstawiamy Wam kilka propozycji z różnych zakresów cenowych. Praktycznie każdy z prezentowanych rowerów, występuje w kilku wersjach wyposażenia, warto zatem dokładnie przestudiować strony producentów. Pragniemy, również zwrócić uwagę, że bierzemy pod uwagę ceny detaliczne producentów (*przeliczone ceny z euro są orientacyjne), oczywistym jest, że można ustrzelić ciekawą wyprzedaż rocznika do czego serdecznie zachęcamy! 

Próg wejścia do 16 000 PLN

Enduro
Fot. Kross

KROSS Soil Boost 1.0 2019
Cena 13 999,-
 

  • Zawieszenie 140 mm przód RockShox Recon / 150 mm tył RockShox Deluxe R

  • Silnik Shimano STEPS E8000

  • Bateria zewnętrzna 504Wh

  • Koła w rozmiarze 27,5” przystosowane pod system bezdętkowy 

  • Napęd: 10s Shimano Deore

  • Hamulce hydrauliczne dwutłoczkowe Shimano M315 p/t

  • Sztyca klasyczna Kross

Zaletami tego roweru na pewno są, cieszący się dobrymi opiniami silnik oraz zaawansowany system zawieszenia. Zaraz po zakupie polecamy dokupić sztycę regulowaną i w zasadzie mamy bardzo ciekawy rower żeby jechać na ścieżki. Tylko gdzie tu bidon zamontować? 

Fot. Haibike

HAIBIKE  SDURO FullSeven LT 3.0 2020 
Cena 14 199,-
 

  • Zawieszenie 150 mm przód RockShox, 35 Gold RL / 150mm tył Suntour Edge LO-R8

  • Silnik Yamaha PW-ST System

  • Bateria zewnętrzna 500Wh

  • Koła w rozmiarze 27,5”

  • Napęd: 2x10s Shimano Deore 

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Shimano MT420 p/t

  • Regulowana sztyca XLC

Szukasz kompletnego roweru, żeby zacząć przygodę z ebike’ami, do tego mieszkasz w górach i chcesz mieć więcej skoku? Na początek ten rower wystarczy! Ponownie problem z montażem bidonu, przerzutka z przodu obecnie przeżytek. 

Fot. Merida

MERIDA eONE-SIXTY 500SE 
Cena 15 999,-
 

  • Zawieszenie 160 mm przód Suntour Aion35 EVO LOR / 160mm tył Suntour TRIAir 3CR

  • Silnik Shimano E7000

  • Bateria zewnętrzna 504Wh

  • Koła w rozmiarze 27,5” przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 10s Shimano Deore 

  • Hamulce hydrauliczne Shimano MT420 p / MT500 t

  • Regulowana sztyca Merida COMP TR

Ciekawa propozycja podstawowego ebike’a enduro, dużym plusem są opony w miękkiej mieszance, rzadko spotykane nawet w droższych rowerach. Zabieg obniżający cenę to silnik Shimano starszej generacji. 

Średnia półka do 25 000 PLN

Enduro
Fot. Radon

RADON Render 8.0
Cena 4 133,42€ (ok. 18 000 PLN)
 

  • Zawieszenie 150 mm przód RockShox Lyric Select / 140 mm tył RockShox Deluxe Select+

  • Silnik Bosch Performance CX 2020 z wyświetlaczem Purion

  • Bateria zintegrowana 625Wh

  • Koła w rozmiarze 29” przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 12s SRAM SX

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Magura MT Trail p/t

  • Sztyca regulowana Radon Dropper

Ciekawy ebike w świetnej cenie od naszych zachodnich sąsiadów. Karbonowa rama to na pewno kusząca cecha, osprzęt przyćmiewa paskudny wyświetlacz Purion. Niestety gwarancja na odległość. 

Fot. Trek

TREK Rail 5 625W 2020
Cena 20 499,-
 

  • Zawieszenie 160 mm przód RockShox 35 Gold RL/ 150 mm tył RockShox Deluxe RL

  • Silnik Bosch Performance CX 2020 z wyświetlaczem Purion

  • Bateria zintegrowana 625Wh

  • Koła w rozmiarze 29” przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 12s SRAM SX

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Tektro HD-M745 p/t

  • Sztyca regulowana TranzX JD-YSP18

Rower posiada podstawowe wyposażenie, jednak ma wszystko czego ebike enduro potrzebuje. Dużym plusem są koła 29” i taka też bateria. Wyświetlacz Purion mocno psuje estetykę kokpitu.

Enduro
Fot. Cube

CUBE Stereo Hybrid 160 HPC TM
Cena 22 999,-
 

  • Zawieszenie 170mm przód Fox 36 Float / 160mm tył Fox Float DPX2

  • Silnik Bosch Performance CX 2020 z wyświetlaczem Kiox

  • Bateria zintegrowana z ramą 625Wh

  • Koła w rozmiarze 27,5”  przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 12s SRAM NX

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Magura MT7

  • Sztyca regulowana CUBE Dropper Post

Szczerze ? Ten rower jest naszym faworytem zestawiania jak chodzi o stosunek cena / osprzęt. Karbonowa rama, amortyzacja Fox, nowy silnik Bosch, wyświetlacz Kiox, duża bateria. Wszystko to czyni z tego roweru rower który nie będzie ograniczeniem dla jeźdźca przez długi czas. Występuje też w wersji na kołach 29″

Fot. Scott

SCOTT Genius eRide 910
Cena 24 599,-
 

  • Zawieszenie 150mm przód Fox 36 Rhythm / 150mm tył Fox Nude T EVOL

  • Silnik Bosch Performance CX 2020 z wyświetlaczem Purion

  • Bateria zintegrowana z ramą 625Wh 

  • Koła w rozmiarze 29”  przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 12s SRAM GX

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Shimano BR-MT520

  • Sztyca regulowana FOX Transfer

Kolejny wszystkomający ebike enduro na aluminiowej ramie z możliwością instalacji Range Booster, ogromnym minusem w stosunku do poprzednika jest wyświetlacz Purion. 

Fot. Canyon

CANYON Spectral:ON CF 8.0
Cena 24 899,-
 

  • Zawieszenie 150mm przód Fox 36 Performance / 150mm tył Fox Float DPX2 Perfoarmance

  • Silnik Shimano E8000

  • Bateria zintegrowana z ramą 504Wh

  • Koła w rozmiarze 29”p/27,5″t przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 12s Shimano XT

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Shimano XT M8120

  • Sztyca regulowana Iridium Dropper

Przedstawiciel rowerów mullet na karbonowej ramie, z bardzo przyzwoitym osprzętem. Wady? Brak sklepu stacjonarnego w Polsce, w razie problemów i mała bateria. 

Górna półka powyżej 25 000 PLN

Fot. Kellys

KELLYS Theos i90
Cena 26 999,-
 

  • Zawieszenie 160 mm przód FOX 36 Float Factory / 150 mm tył FOX Float DPX2 Factory

  • Silnik Shimano STEPS E8000

  • Bateria zintegrowana 630Wh

  • Koła w rozmiarze 27,5” przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 11s Shimano XT Di2

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Shimano XT M8020

  • Sztyca regulowana KIND SHOCK LEV INTEGRA

Topowy model, z wysokiej klasy amortyzacją. Ponadto znajdziemy tutaj przerzutkę bezprzewodową w systemie Di2. Tylko te małe koła i zabudowana na stałe bateria…

Fot. Propain

PROPAIN Ekano AL 29″
Cena 6 320,-€ (ok. 27 500PLN)

  • Zawieszenie 170 mm przód FOX 36 Factory Kashimna / 150 mm tył FOX Float X2 Factory Kashima

  • Silnik Shimano STEPS E8000

  • Bateria zintegrowana 504Wh

  • Koła w rozmiarze 29″ przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 12s SRAM X01 AXS

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Magura MT7

  • Sztyca regulowana Fox Transfer Kashima

Chcesz sam sobie dostosować osprzęt i rozmiar kół? Wybierz Propain, na ich stronie może niemalże dowolnie skonfigurować sobie rower. Niestety brak sklepu stacjonarnego może komplikować kwestie gwarancji. 

Enduro
Fot. Giant

GIANT Reign E+ 0 PRO
Cena 33 499,-
 

  • Zawieszenie 170 mm przód FOX 36 Float Factory / 160 mm tył FOX Float X2 Factory

  • Silnik GIANT SyncDrive Pro powered by YAMAHA

  • Bateria zintegrowana 500Wh

  • Koła w rozmiarze 27,5+” przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 12s SRAM XO1 AXS

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Sram Code R

  • Sztyca regulowana SRAM Reverb AXS

Tegoroczna nowość Giant’a. Topowy osprzęt, bezprzewodowo sterowana przerzutka i sztyca. Coś poszło nie tak z pojemnością baterii… 

Enduro
Fot. Santa Cruz

SANTA CRUZ Heckler
Cena 37 152,-
 

  • Zawieszenie 160 mm przód FOX 36 Float Performance / 150 mm tył RockShox Super Deluxe Select+

  • Silnik Shimano E800

  • Bateria zintegrowana 504Wh

  • Koła w rozmiarze 27,5+” przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 12s SRAM GX

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Sram Code R

  • Sztyca regulowana SRAM Reverb

Santa Cruz to klasa sama w sobie, jednak jak chodzi o świat ebike’ów enduro muszą się jeszcze wiele nauczyć. Małe koła i taka sama bateria… W zamian znakomity system zawieszenia VPP. 

Enduro
Fot. Specialized

SPECIALIZED S-Works Turbo Levo
Cena 50 999,-
 

  • Zawieszenie 150 mm przód FOX 36 Float Factory / 150 mm tył FOX Float DPS Factory

  • Silnik Specialized 2.1, custom Rx Trail-tuned

  • Bateria zintegrowana 700Wh

  • Koła w rozmiarze 29” przystosowane pod system bezdętkowy

  • Napęd: 11s SRAM XX1

  • Hamulce hydrauliczne czterotłoczkowe Sram Code RSC

  • Sztyca regulowana SRAM Reverb AXS

Tego roweru nie trzeba reklamować! Świetny silnik z aplikacją do zarządzania Mission Control oraz ogromna pojemność baterii. Napęd o 11 przełożeniach, który w enduro elektrycznym nie jest koniecznie wadą. Oczywiście cena zwala z nóg.

Wnioski

Na dzień dzisiejszy praktycznie każdy producent rowerów ma elektryka enduro. Wybór jest dość duży i zasobność naszego portfela będzie miała tutaj duże znaczenie. Przegląd ten miał Wam uświadomić jedno, nie zawsze drożej znaczy dużo lepiej, jednak czasami niedużo drożej znaczy znacznie lepiej…